Maak Enschede proeftuin zelfrijdende bussen

Het is niet de vraag of er zelfrijdende bussen komen te rijden in Enschede, maar wanneer. De vervolgvraag wordt dan: stapt Enschede in als innovator of als kuddedier? Wat ons betreft als innovator. Met het Kennispark, de Universiteit Twente, de busbanen en het luchthaventerrein is Enschede hiervoor een ideale plek.

Huidige ontwikkelingen

Parkshuttle

De ParkShuttle zoals in gebruik is in Rotterdam

Al lange tijd wordt er gewerkt aan zelfrijdende voertuigen. Zo is Google bezig met een zelfrijdende auto, maar ook de meeste auto-, vrachtwagen- en busfabrikanten werken hier aan. Daarnaast zijn er al jaren (proef)projecten met zogenaamde elektronisch geleide people mover (APM) systemen, zoals de ParkingHopper die op Schiphol reed en de ParkShuttle, die van metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam naar kantoorpark Rivium rijdt. In deze vorm van openbaar vervoer worden kleine groepen mensen in de APM zonder menselijke bestuurder van A naar B gebracht.

Proeftuin

Zelfrijdende auto’s en de APM-systemen zijn nu nog twee aparte werelden: de zelfrijdende auto’s rijden tussen het bestaande verkeer, terwijl de APM-systemen gebruikmaken van eigen rijbanen. Maar Enschede beschikt over alle benodigde infrastructuur om deze twee werelden samen te voegen. Met de Strip op het luchthaventerrein voor tests in een gecontroleerde en afgesloten omgeving, de busbanen met daarop alleen bussen, taxi’s en hulpdiensten als semi-gecontroleerde omgeving en het Kennispark als gebied waar alle vormen van verkeer worden gecombineerd. Daar kunnen we dan nog bij optellen dat er voor het Kennispark een icoonproject gezocht wordt en natuurlijk de aanwezige kennis op de Universiteit Twente over zowel mobiliteit als techniek. Al deze elementen samen maken Enschede een ideale stad om als proeftuin te dienen voor zelfrijdende bussen.

Lobby

Om van Enschede een proeftuin te maken, moet er overlegd worden met verschillende partijen: tenminste een busfabrikant, een OV-bedrijf, een softwarebedrijf, de Universiteit Twente, mogelijkerwijs Saxion en de gemeente zelf. Daarom heb ik het college gevraagd of ze bereid zijn om met Syntus in gesprek te gaan op welke wijze zo’n systeem wat hun betreft in Enschede ingezet kan worden. Te denken valt hierbij aan inzet op het Kennispark en de busbanen, maar in een later stadium wellicht ook tussen bijvoorbeeld Enschede Noord en het Kennispark. Daarnaast hebben we gevraagd of het college bereid is om een lobby op gang te brengen om deze innovatieve vorm van OV naar Enschede te halen.

Als het lukt zetten we Enschede niet alleen internationaal op de kaart als innovatieve high-tech stad, maar kunnen we ook het OV in Enschede een stevige impuls geven.

Over Gertjan Tillema

E-mail: gertjan.tillema@d66enschede.nl
Twitter: gertjantillema
 

Gertjan is sinds maart 2014 raadslid voor D66 in Enschede. Daarvoor was hij vier jaar fractieondersteuner.

Gertjan Tillema

Meest recente berichten

Activiteitenagenda

11 januari 2018
  • Nieuwjaarsborrel D66 Enschede
    Op 11 januari 2018 van 20:00 tot ongeveer 23:00

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)


    De jaarlijkse nieuwjaarsborrel met alle leden van D66 Enschede

16 januari 2018
  • Steunfractie bijeenkomst
    Op 16 januari 2018 van 19:30 tot ongeveer 21:00

    Locatie: Stadhuis Enschede, Langestraat 24, 7511 HC Enschede, Nederland ( kaart)


    Steunfractie bijeenkomst over Burgerparticipatie

8 februari 2018
  • Algemene Afdelingsvergadering D66 Enschede
    Op 8 februari 2018 van 20:00 tot ongeveer 22:00

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)


21 maart 2018
  • Gemeenteraadsverkiezingen
    Op 21 maart 2018 van 00:00 tot ongeveer 23:59


  • D66 Uitslagavond Gemeenteraadsverkiezing 2018
    Op 21 maart 2018 van 21:00 tot ongeveer 23:30

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)