Schaf gratis parkeren voor elektrische auto’s af

Wat is duurzamer: gratis parkeren tijdens elektrisch opladen of meer laadpalen? Dat is de vraag die bij Laurens van der Velde (PvdA) en mij bleef hangen na behandeling van het raadsvoorstel ‘Parkeertarieven 2015’ in de stedelijke commissie van 22 september. Het raadsvoorstel wil het gratis parkeren tijdens het elektrisch opladen van je auto bij één van de publieke laadpalen in de stad formaliseren. Nu geven bordjes bij de laadpalen aan dat parkeren gratis is tijdens het laden van je elektrische auto. Dit is alleen nog niet officieel opgenomen in de regelgeving.

Geen geld voor extra laadpalen

In de commissievergadering kwam ook naar voren dat het gebruik van de palen fors toeneemt, E-laad (de leverancier van palen) geen gratis laadpalen meer plaatst en de gemeente geen geld heeft voor nieuwe laadpalen. Het plaatsen van nieuwe palen moet gedaan worden door de markt, vindt de wethouder. Als liberaal vind ik dat een begrijpelijke gedachtegang, maar in de opstartfase – waar elektrisch rijden zich nog steeds in bevindt – is stimulering vanuit de overheid een zinvolle investering.

Gratis parkeren is perverse prikkel

Er zit in het huidige systeem ook een perverse prikkel: het is goedkoper om met je elektrische auto dan met de bus naar de binnenstad te komen. Een prijsbewuste Glanerbrugger kan dus beter met de elektrische auto naar de stad, in plaats van op de fiets of met de bus. Dat is niet het gedrag wat Enschede wil bevorderen met ons duurzaamheidsbeleid. We willen dat steeds meer automobilisten elektrisch rijden in plaats van met fossiele brandstoffen, niet mensen van de fiets of uit de bus halen.

Laadpalen in woonwijken

Omdat er steeds meer elektrische auto’s zijn, moeten we ons de vraag stellen wat beter is: de mensen die al elektrisch rijden gratis laten parkeren, of meer mensen een laadoptie bieden? Meer laadopties kan bijvoorbeeld ook in een woonwijk zijn, waar mensen geen privé-laadpaal kunnen hebben, omdat ze hun auto op de openbare weg moeten parkeren. Een andere optie is dat laadpalen in parkeergarages worden geplaatst. Omdat het nu niet goed mogelijk is om gratis te parkeren in de garages, staan er daar geen laadpalen.

Wij zetten in op meer laadpalen. Daarom willen we het raadsvoorstel zo aanpassen dat mensen met een elektrische auto ook gewoon voor hun plekje in de stad betalen. Met de extra opbrengst schaffen we meer laadpalen aan. Zodat meer mensen, ook buiten het centrum, hun auto kunnen opladen.

Tijdens de raadsvergadering op 21 oktober zullen D66 en PvdA een amendement indienen wat bovenstaande oproep zal verwerken in het raadsvoorstel

Over Gertjan Tillema

E-mail: gertjan.tillema@d66enschede.nl
Twitter: gertjantillema
 

Gertjan is sinds maart 2014 raadslid voor D66 in Enschede. Daarvoor was hij vier jaar fractieondersteuner.

Gertjan Tillema

Meest recente berichten

Activiteitenagenda

11 januari 2018
  • Nieuwjaarsborrel D66 Enschede
    Op 11 januari 2018 van 20:00 tot ongeveer 23:00

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)


    De jaarlijkse nieuwjaarsborrel met alle leden van D66 Enschede

16 januari 2018
  • Steunfractie bijeenkomst
    Op 16 januari 2018 van 19:30 tot ongeveer 21:00

    Locatie: Stadhuis Enschede, Langestraat 24, 7511 HC Enschede, Nederland ( kaart)


    Steunfractie bijeenkomst over Burgerparticipatie

8 februari 2018
  • Algemene Afdelingsvergadering D66 Enschede
    Op 8 februari 2018 van 20:00 tot ongeveer 22:00

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)


21 maart 2018
  • Gemeenteraadsverkiezingen
    Op 21 maart 2018 van 00:00 tot ongeveer 23:59


  • D66 Uitslagavond Gemeenteraadsverkiezing 2018
    Op 21 maart 2018 van 21:00 tot ongeveer 23:30

    Locatie: Locatie volgt ( kaart)